Fokus på nabotryghed og bynær biodiversitet i ny metrolinje

03.11.2023 

COWI skal hjælpe Metroselskabet med at sikre arealer og rettigheder til byggeriet af den mulige nye metrolinje i København, M5, med et fokus på biodiversitet og social bæredygtighed.

Sammen med underleverandører fra landinspektørfirmaet LE34 og innovationskonsulenterne IS IT A BIRD står COWI for forberedelserne til anlægsarbejdet af den nye metrolinje.

"Vi ser frem til at være med til at sikre en god dialog med naboer til den kommende metro og være med til at øge den bynære biodiversitet til gavn for både mennesker og natur," siger Gitte Godsk Dalgaard, senior vice president i COWI. 

Udvidelsen af metroen med M5 forventes at bestå af ti stationer fra København H via Islands Brygge, Amagerbrogade og Refshaleøen til Lynetteholm og Østerport. Den skal være med til at løse kapacitetsudfordringen i den nuværende metro på tværs af havnen og bidrage til en bæredygtig udvikling i nye byområder. 

Metroselskabet har som ambition at reducere klimabelastningen fra nye metrolinjer inklusiv M5 med 50 procent sammenlignet med tidligere linjer, og samtidig er der et stort fokus på metroens bidrag til byen, herunder social bæredygtighed.

Som rådgiver er COWIs fokus på at sikre, at anlægsarbejdet kan begynde efter planen, at brugen af arealerne bidrager til en øget bynær biodiversitet og sammenhæng med byen, og at sikre en tillidsbaseret dialog med muligt berørte naboer til den kommende metro.

"Det er en kompleks og utroligt vigtig opgave at sørge for, at alle lodsejere og naboer bliver inddraget i projektet og føler sig hørt, og vi er ydmyge over at have fået opgaven med at sikre både den gode dialog og den bynære biodiversitet," siger Jakob Højgaard-Geraae, seniorprojektleder på projektet for COWI.

M5 forventes at åbne i 2035.

Kontakt

 Søren Kragh Pedersen

Søren Kragh Pedersen
Head of Group PA & PR
Communication, Denmark

Tel: +45 20257018